Wykonanie zawodu aktora stanowi dla wielu wielkie marzenie. Jest to praca pełna prestiżu łącząca karierę z pasją do filmu czy teatru. Aby osiągnąć sukces w tej branży, niezbędne jest wykazanie się ogromnym talentem i prześcignięcie innych kandydatów na castingu. Warto jednak pamiętać, że podczas procesu rekrutacyjnego może być wymagane przedstawienie pisemnego CV aktorskiego.
Kiedy taki dokument może być Ci potrzebny i w jakich sytuacjach na pewno go nie przedstawiać?
W przemyśle aktorskim najważniejsze stanowi twój talent, a na ostateczną decyzję produkcji wpływa to jak poradziłeś sobie na przesłuchaniu bądź co prezentujesz w wizytówce aktorskiej, ale istnieją sytuacje, w których wymagane może być również przedstawienie dokumentu pisemnego. Oto kilka z nich:
- Podczas spotkań z agentami i menedżerami: Jeśli aktor jest zainteresowany pozyskaniem agenta lub menedżera, może przekazać swoje CV jako część swojej prezentacji. CV pomoże agencji lub menedżerowi zrozumieć historię aktora, umiejętności i dotychczasowe osiągnięcia.
- Na wydarzeniach branżowych: Aktorzy mogą mieć okazję przedstawić swoje CV podczas branżowych wydarzeń, takich jak targi filmowe, festiwale filmowe, warsztaty czy spotkania networkingowe. Przekazanie CV może pomóc w nawiązaniu kontaktów i budowaniu relacji zawodowych.
- Przy zapytaniach o współpracę: Jeśli aktor otrzymuje zapytanie od reżysera, producenta lub innego profesjonalisty z branży filmowej, w którym wyrażają zainteresowanie współpracą, aktor może przedstawić swoje CV w odpowiedzi. To pismo pomoże zapoznać drugą stronę z osiągnięciami i doświadczeniem aktora.
- Pierwsze etapy castingów przy wyraźnej prośbie produkcji. Możesz dołączyć swój życiorys do karty castingowej, jest to szczególnie ułatwiające gdy masz już większe doświadczenie a dokument przedstawia to w klarowny sposób.
Pamiętaj jednak by nie przynosić swojego CV bez wyraźnej prośby oraz nie dostarczać go w trakcie trwania castingu. Reżyser castingu jest wtedy zajęty współpracą z reżyserem i innymi aktorami. Jeśli chcesz przedstawić swoje CV wyślij je mailowo.
Choć w Internecie znaleźć można wiele szablonów CV, specyfika branży aktorskiej dyktuje swoje prawa a artystyczny życiorys wymaga indywidualnego, precyzyjnego przygotowania. Poniżej znajdziesz wskazówki jak napisać CV, które zachowuje wymagania formalne, lecz również pomoże ci się wyróżnić. Najważniejszą kwestią jest zachowanie prostej i przejrzystej formy tak, by łatwo można było ocenić poziom twojego doświadczenia. Pamiętaj jednak by twój dokument był estetyczny.
- Na górze strony dużą czcionką imię i nazwisko. Ma być czytelne i jako jedyne na stronie się wyróżniać. Pod spodem lub na dole strony dane kontaktowe (telefon i adres e-mail) do Ciebie i Twojego agenta. Dodaj informację o swojej agencji.
Rozwój technologiczny i wszechobecna interaktywność wpływa również na to jak dzisiaj wyglądają CV. Jeśli masz własną stronę internetową, profil na IMDb zawrzyj to w CV i podlinkuj. Wizytówkę aktorską możesz zamieścić w serwisach video jak YouTube czy Vimeo i również dodać odnośnik do niego w CV. Pamiętaj przy tym, aby ustawić odpowiednie
Ciekawą alternatywą jest również profil w platformie castingpro.pl. Posiadając konto wykonawcy możesz zaprezentować się czołowym reżyserom castingu, którzy korzystają z serwisu. CastingPro daje możliwość zaprezentowania materiałów wideo, fotograficznych oraz twojego doświadczenia w formie interaktywnego CV. Dzięki współpracy z CastingPro nie tylko zaprezentuje twój dorobek artystyczny, ale również reprezentuje Cię w kontakcie z reżyserami castingu i producentami. Rozważ tę opcję, tym bardziej, że jest ona bezpłatna. Profil wykonawcy możesz założyć klikając tutaj. (https://castingpro.pl/dodaj-profil).
- Dodaj zdjęcie portretowe. Pamiętaj by zachować swój najbardziej naturalny wygląd. Nie używaj zdjęć typu selfie bądź fotografii z wyróżniającym się tłem. Kobiety powinny zrezygnować z mocnego makijażu a więc unikaj zdjęć typu beauty.
- Napisz krótką notkę na swój temat. Wpisz swoje cele zawodowe i ambicje. Napisz o swoich zainteresowaniach, szczególnie tych z obszaru aktorstwa i pracy z ciałem. Możesz dodać też zdanie o swoich ambicjach zawodowych.
- Doświadczenie przedstaw w klarowny i zorganizowany sposób. Wyróżnij obszary działań aktorskich: film, telewizja, teatr czy Internet i w danej sekcji wypunktuj wszystkie swoje projekty. Pamiętaj by precyzyjnie określić wielkość i rodzaj ról, czy była to rola główna, drugoplanowa. Przy serialach telewizyjnych pamiętaj by wyróżnić rolę epizodyczną, gościnną czy powtarzającą się. Podaj informacje dotyczące kluczowych osób lub podmiotów zaangażowanych w produkcję, takich jak reżyserzy, producenci, przedsiębiorstwa produkcyjne czy sieci telewizyjne w przypadku seriali. Przy produkcjach teatralnych ważne jest by podać tytuł sztuki, nazwę teatru, rolę oraz czas trwania pracy.
ProTip: możesz polinkować swoje doświadczenie do teaserów, trailerów, stron internetowych projektu bądź innych materiałów w sieci.
- Jeśli otrzymałeś nagrody bądź wyróżnienia koniecznie napisz to w doświadczeniu pod danym projektem.
- Sekcję poświęconą edukacji rozbuduj o wszelkie rodzaje zajęć aktorskich, odbyte na Akademii, takie jak ruch, techniki przesłuchań czy improwizacja etc.; dodaj nazwisko nauczyciela czy instruktora, u którego się one odbyły. Możesz również pochwalić się swoimi osiągnięciami na uczelni aktorskiej. Dodaj informacje o dyplomie i opiekunie, który prowadził Was podczas kończenia Szkoły. Koniecznie wypisz też skończone przez siebie szkolenia.Jeśli posiadasz bogatą historię zawodową, nie musisz skupiać się na szczegółowym opisie swojego wykształcenia. Jednak, jeśli dopiero rozpoczynasz swoją karierę aktorską, warto w tej sekcji podkreślić najważniejsze osiągnięcia, aby zaprezentować pracodawcy swoją determinację i talent. Może to być koło teatralna w liceum albo aktywność w miejskim ośrodku kultury.
- W sekcji dotyczącej dany osobowych zawrzyj informacje takie jak wzrost, waga, kolor włosów i oczu. Jeśli masz różny wygląd, na przykład nosisz brodę, masz różną fryzurę bądź tatuaże warto to również wspomnieć. Jeśli należysz do związku zawodowego napisz to tutaj. W Polsce prawami tej grupy zawodowej zajmuje się ZZAP.
- Na samym końcu wypisz wszelkie swoje umiejętności które mogą być istotne dla aktorstwa, na przykład biegłość w różnych językach, umiejętności muzyczne, znajomość stylów tańca, sporty czy konkretne talenty. Pamiętaj by napisać o prawie jazdy, jeśli je posiadasz albo innych certyfikatach potwierdzających dodatkowe umiejętności.
Nie zapomnij wypisać swoich umiejętności miękkich. To co cenione jest w tym zawodzie to między innymi inteligencja emocjonalna, elastyczność i adaptacja, współpraca i oczywiście kreatywność.
Pamiętaj, aby utrzymać swoje CV aktorskie zwięzłe, czytelne i dobrze zorganizowane. Dostosuj je do konkretnych wymagań każdego przesłuchania czy castingu, podkreślając najważniejsze doświadczenia i umiejętności. Warto również regularnie aktualizować CV o nowe projekty i osiągnięcia, aby zawsze prezentować najświeższe informacje dotyczące swojej kariery aktorskiej.